A projekt teljes költségvetése: |
2.685.559,00 EUR |
EU finanszírozás: |
2.282.725,15 EUR |
Marosi Vízügyi Igazgatóság költségvetése: |
1.931.287,00 EUR |
Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság költségvetése: |
754.272,00 EUR |
Vezető partner: |
Marosi Vízügyi Igazgatóság (ABAM, Marosvásárhely – Románia) |
Projekt Partner: |
Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Szeged) |
Projekt kezdete: |
2018.04.01 |
Projekt vége: |
2020.09.30 |
A projekt rövid bemutatása
Az árvízi kockázat csökkentését célozza a projekt, melyet közösen valósít meg a Marosi Vízügyi Igazgatóság (ABAM, Románia), illetve a szegedi székhelyű Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG). Az Interrreg V-A Románia-Magyarország Program keretében a román és magyar oldalon egyaránt olyan beruházások valósulnak meg 2020 őszéig, melyek a Maros folyó közös érdekeltségű szakaszán növelik az árvízi biztonságot.
A
vezető partner, a Marosi Vízügyi Igazgatóság a közös érdekeltségű határ menti területen, a Maros jobb partján lévő Aradhoz tartozó árvízvédelmi műtárgyak rekonstrukcióját fogja megvalósítani:
- 2,345 kilométeres szakaszon árvízvédelmi fal rekonstrukció,
- 0,225 kilométeren partvédelem
- a román fél vezetésével kerül sor a meglévő vízügyi (hidrológiai és geoinformatikai) adatbázisok egyeztetésére, kiegészítésére és összehangolására,
- valamint közös árvízi elöntési haváriatérképek készülnek a Maros folyó Makó-Nagylak közötti 21 kilométeres határszakaszára
- eszközbeszerzések
A FORMURES projekt
magyar oldali célja a Maros folyó magyarországi szakaszának jobb partján elhelyezkedő, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság kezelésében lévő Makói szivattyútelep rekonstrukciója.
Előzmények
A Makói szivattyútelep a Körös-Tisza-Maros közi ártéri öblözet déli részén, a Maros folyó magyarországi szakaszának jobb partján helyezkedik el. A szivattyútelep mélyvezetésű nyomócsöve a 13+943 km szelvényben keresztezi a 11.07. számú Maros jobb parti árvízvédelmi szakasz - magyar román közös érdekeltségű - elsőrendű árvízvédelmi töltését. A szivattyútelep működését tekintve kettős üzemű; nyomócsövén keresztül egyrészről a Makó és Maroslele környezetében összegyülekező belvizek Maros irányába történő átemelését végzi, másrészről pedig a Maros folyóból öntözővíz biztosítására is képes a mentett oldali mezőgazdasági területek felé. A szivattyútelep 1962-ben létesült, majd 1977-ben került korszerűsítésre. A szivattyútelep nyomócsöve, elzáró szerkezetei és gépészeti egységei a folyamatos fenntartás ellenére a koruknál fogva elavultak, nagyobb volumenű rekonstrukciójuk elengedhetetlen; jelen állapotukban jelentős árvízi kockázatot hordoznak.
A helyreállítás szükségessége
Az elmúlt évek felülvizsgálatai során feltárták a főbb problémákat. Az elmúlt árvízi védekezések alkalmával a nyomócső környezetében jelentős szivárgásokat tapasztaltak: a vízoldali elzáró szerkezet kezelőtornya és a csatlakozó bejáróhíd között jelentős, mintegy 5 cm nagyságú elmozdulás alakult ki, továbbá a mentett oldali terep a nyomócső mentén megsüllyedt. A nyomócső víztartási próbáját követően a dilatációk javítása a 2013. évi helyreállítás keretében megtörtént, emellett a nyomócsőre vízzáró anyagú bevonat készült, viszont ezen megoldások a nyomócső víztartási problémáját teljes mértékben nem oldották meg. A 2016. évi felülvizsgálatot követően a vízoldali zsiliptábla javítása és beszabályozása, valamint a nyomócső és a vízoldali kezelőtorony környezetében fellépő süllyedések mozgásvizsgálatát végezték.
A Makói szivattyútelep jelentette árvízi kockázat csökkentése érdekében, a projekt keretén belül a következő projektelemek megvalósítása történik:
- a nyomócső teljes hosszon – 50 méter – történő rekonstrukciója, a vízzáróságának biztosítása céljából
- a kontúrszivárgás kockázatának megszüntetése érdekében az árvízvédelmi töltés vízoldalán, vízzáró szivárgás gátló résfal létesítése 0,8 m-es vastagságban a nyomócsőtől oldalirányban számított 25-25 m hosszban kifuttatva, a küszöbszinttől a terepszintig emelve
- a vízoldali elzáró szerkezet rekonstrukciója: a zsiliptábla cseréje, felhúzó szerkezetének felújítása
- a vízoldali elzáró szerkezet kezelő tornyának megerősítése és a hozzá kapcsolódó bejáró híd csatlakozásánál levő repedés helyreállítása
Az árvízi biztonság növelését célzó projekt Makó és térségét érinti, ahol mintegy 140 ezer ember él.
Jelen weblap tartalma nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját.